Monday, May 07, 2012

... berg- og dalbane til 10mila.

Skuffet. Skuffet over min egen prestasjon. Skuffet over å være uoppmerksom når det gjelder mest. Skuffet over 1.etappe under årets 10mila.
I bilder:
Part 1:
Løper i god posisjon med god kontroll, leser ikke postbeskrivelse, forventer posten på toppen, men ser ikke posten. løper ut av området, blir stående. Har ingen god plan, kommer til ny gaflingspost og skjønner hvor jeg er. Tar posten. Tapt snaue 2min.

Part 2: Løper meg oppover allerede til 2.post. Løper stabilt videre. Løper forbi lag og startnummer at jeg skjønner at jeg ligger langt bak. Presser på.
Part 3: Benytter langstrekk med stor risiko til å løpe meg å i klynga. Begynner å se lag, hvor jeg tror at jeg ligger bedre til. Har kontroll over kart og terrenget omtrent etter 2/3 av strekket. Skoene ble tråkket av, denne gangen ikke av Jostein Nørbech (Natt-NM)...men løper meg konstant opp i klynga. Ved radioposten ble jeg nevnt. Har visst løpt inn 1min på teten, i følge strekktider og radioresultater ser jeg nå.
Part 4. Neste langstrekk. Begynner fortsatt å trykke på. Syns ikke folk løper fort i terrenget, bare på grusveiene. Avanserer og har snart øyekontakt med bedre lag og Øyvind (Raumar 2). Tenger at jeg må bare løpe på kompass utenfor "klynga" og tar opp plasser da jeg uansett kommer til å bli fanget opp av vannet. Blir fanget opp av vannet og skjønner jeg har jobbet bra og går rett i min post. Løper videre til 10.post med god kontroll.

Part 5. Kommer inn til 10.post og ser mange topplag. Skjønner at jeg er der jeg bør være. Tar meg noen sekunder pause i hodet da jeg ser Halden SK, og andre topplag. Sjekker ikke nøyaktig nok kompasset og drar for mye nordover, kommer i klynga som hadde andre gaflingsposten og blir med dem. Kontrollerer kompasset en gang til og skjønner at vi løper riktig retning, men skjønner ingenting når de går i sin gaflingspost og tror jeg må videre. Kommer plutselig til 12.posten som er radiopost. Skjønner at jeg er i tet, men har glemt posten min, så snur relativ fort og løper til min 11.post i mot alle lyktene av tetlagene som kom fra min gafling. Som jeg nettopp hadde løpt inn på 10.post. Tanker går i hodet jeg ikke vil snakke om. Løper i mot alle lyktene og plutselig er det mørkt ute i skogen. Komplett mørkt. Jeg har lyst å gråte, men tar meg sammen og går inn i 11.posten og samler opp flere løpere. Kommer så til 12.posten igjen.
Analyse av Part 5: Problemet var de få sekundene som jeg tok meg til rådighet og var unøyaktig på kartet. Jeg løper muligens ett tempo som ligger over der jeg har full kontroll over kartet. Jeg løp meg opp i tetklynga igjen, som så resulterer i tidenes smell. Jeg burde har vært ekstra oppmerksom at når jeg kom meg opp i klynga igjen, NÅ Torben, nå skal du sjekke kompass og retning en gang EKSTRA. Det burde jeg har gjort. Det positive er, jeg har lært det nå. What does not kill you, makes you stronger.

Part 6: Løper så i front i min klynge, den gode følelsen er borte. Jeg har vanskeligheter å konsentrere meg, tankene flyr rundt i hodet.
 Part 7. Løper ut av 18.post bare på kompass. Negative tanker har tatt over. Løper jeg riktig. Løper hele tiden bare på kompasskurs og tenker jeg blir fanget opp av fjellet. Mister oversikt. Og kommer etter hvert ut på den monstersteinen. Skjønner hvor jeg er og jepp enda 2min har gått.
Part 8. Løpe i mål. Neste postene går fint. Og jeg løper etter hvert også i mål. Over 8 minutter bak teten. Jeg er svært skuffet. Jeg ødelegger for laget og utgangspunktet er dårlig. Resten av laget gjør en hederlig innsats. Vi ender til slutt på en skuffende 48.plass.
Jeg lærte ganske mye gjennom denne natten. Jeg lærte at det er farlig å "sovne når en kjører" ..som vil si, at når man løper store stafetter som dette klarer løypeleggeren å legge feller. Jeg gikk i fella. Og det smalt som faen. Nå er jeg revansjesugen. Dette skjer ikke igjen. Jeg klar for Jukola. Der håper jeg å få en ny sjanse til å løpe første etappe og kan vise hva jeg er god for. 

2 comments:

Podzio said...

great post!

Unknown said...

merci, payback time at jukola. hope you will be ready :)