Wednesday, February 10, 2010

Alltid noe som skjer...

Vibeke har vært hjemme i Norge i noen uker og det resulterte i en veldig fin overnattingstur i Nordmarka. Vi overnattet på Tømtehytta og Smedmyrkoia. Selv om det ikke var en veldig tung preget treningshelg, var det allikevel slitsomt å gå med ca. 12-15kg på ryggen. Ellers har jeg begynt å løpe mer og øker stadig dosene. Det går hovedsakelig smertefritt og kroppen fungerer greit.
En god indikasjon på at det er noe på gang hos meg fikk jeg i dag. Dag, Martin og Jørn inviterte meg som Pilot-person til deres Bachelorgradsoppgave. Der fikk jeg jammen endelig testet en laktaktprofil og en VO2max test gjennomført. Guttene sparte ikke med "heiarop” og jeg banket inn 75,55ml/min/kg, som jeg er veldig godt fornøyd med. Til neste gang er det bare å få opp løpshastigheten. Jeg må nok innrømme at turen opp til jobben på Tryvann, ikke var så lett som det pleier å være.
Dermed gleder jeg meg til Portugal og håper at værguden har noe til overs for noen sultende orienteringsløpere fra Halden.

--------------------------------------------------------------
In den letzten Wochen war Vibeke zu Besuch und dadurch lernte ich die Nordmarka auf eine andere Art und Weise kennen wie bisher. Wir gingen auf eine Skitour mit Übernachtung. Drei wunderschöne Tage mit Übernachtung in der Tømtehytta und Smedmyrkoia. Natürlich war es nicht gerade das anstrengenste Trainingswochenende, jedoch mit 12-15kg auf dem Rücken, kommt man auch gut ins Schwitzen.
In den letzten zwei Wochen habe ich angefangen meinen Laufumfang zu steigern. Eine Bestätigung, dass ich auf dem richtigen Weg bin, erhielt ich heute. Ich konnte meinen ersten gültigen VO2-max Test durchführen. Angefeuert und durchgeführt haben die Sache 3 Bachelorstudenten an der NIH. Am Ende stand eine vernünftige 75,55ml/min/kg auf dem Ausdruck. Damit bin ich natürlich sehr zufrieden und ich hoffe jetzt die Resourcen auch nutzen zu können, so dass ich beim nächsten Mal auch schon einen Tucken schneller vorwärts komme.
Am Freitag geht es dann endlich nach Portugal. Ich freue mich riesig auf die Woche im "Süden" und hoffe meinen Hunger auf OL optimal ausnutzen zu können.
Ein paar Bilder von der Nordmarka-Tour folgen:
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10
Von Winter 2009/10

No comments: