Thursday, July 12, 2012

Fasit EYOC og WUOC

Da er jeg hjemme i Norge igjen. 9 fine dager i Frankrike og Spania er unnagjort og jeg fikk oppleve fine, erfarings- og læringsrike dager med noen av norskes herligste ungdom og studenter.

EYOC
Å skrive om EYOC ut av trenerens sikt er litt spesielt. De få dagene vi hadde med utøverne var utrolig viktig for å bli kjent og samtidig kunne forberede dem til hva slags terreng de kommer til å møte og hvordan det er å løpe med flagg på brystet. Jeg syns at ungdommene gjorde en god jobb og at det til og med ble medaljer syns jeg er utrolig artig. EYOC er en viktig arena for å samle de første erfaringene mot andre internasjonale løpere, samtidig som det er en viktig prosess å knytte bånd sosialt med andre utøvere. Gjennom min tid som utøver har jeg fått så mange internasjonale kontakter at jeg nesten kunne bo for trening, så og si gratis i hver eneste land i Europa. Derfor var også Asgeir og jeg bevisste på at "våre" utøvere skulle knytte disse båndene. Mesterskapet var vellykket og jeg tror at alle norske utøvere reiste hjem enda mer motivasjon i bagasjen og vilje til å ta ypperlige noen steg o-teknisk og/eller fysisk.

Arrangørene gjorde en grei jobb, det var ting som jeg var misfornøyd med, da jeg føler at spesielt når det gjelder ungdom bør ting være nærmest perfekt for å ikke skremme dem bort. De laget utfordrende løyper og hadde gode kart, men maten og det organisasjonsmessige var litt under par.

WUOC
Det er vanskelig å være leder som 28åring, men jeg syntes selv at jeg taklet utfordringen på en fin måte. Jeg ble overrasket over hvor lange dager det blir som trener og hvor krevende det er å holde styr på 12 utøvere og seg selv i flere dager. Man står opp kl. 06 og går til sengs kl. 23.00. En står på start i fire timer før en kommer til arena uten å vite om utøverne har lykkes eller ikke. Så tar man en liten prat først med hver av dem eller går man først og sjekker resultater?! ..mange utfordringer. Men det var gøy. Jeg trivtes. Selv om muligens her resultatene var litt under par, da jeg hadde håpet på en individuell medalje og topp6 i tillegg. Det er vanskelig å prate med pressen og selge resultater. Prøv dere en gang på dette om dere syntes at det virker lett ;). Bronsemedaljen og 5.plass på stafetten var allikevel en opptur, og det er enormt hvor mye man kan glede seg over slike medaljer, selv om man ikke har løpt selv. Det er mulig det nærmeste jeg kan komme medalje internasjonalt i orientering (bortsett fra EYOC gull 2002).

Så vil jeg nok skrive litt om selve arrangementet. Jeg syns at mye var bra, men Spania har en utfordring forran verdenscup i 2014. Skogsdistansene foregikk på bra kart med veldig gode løyper, mens sprintdistansen var nok dessverre  under par både i forhold til kart og løypelegging. Men de har det viktigste på plass, og det er ildsjeler som brenner for orienteringssporten.

Fasit:
Det var 9 helt unike dager, der jeg både følte at en trener eller leder har stort ansvar, og er en jobb der en kan bli rimelig sliten. Men det ga også mersmak og jeg vet at jeg har lyst å jobbe med dette fremover. Så det jeg også vil frem til er: er du en satsende utøver som er mellom 17 til 25år og ønsker individuell oppfølging, så tar kontakt: torben.wendler@europe.com og/eller 95720086.

No comments: