Monday, March 19, 2012

Å vise sin "hjemmeklubb" hjemmelandet ....

..Det var målet mitt når jeg inviterte løpere fra Raumar og Dag til treningsleir i Tyskland. Først hadde jeg tenkt å få dem helt hjem til husdøra, men så viste det seg at det skulle være Nattmesterskap akkurat den helgen vi hadde tenkt å dra og dermed gikk turen til Dresden og "Sächsische Schweiz".

Jeg tok rask kontakt med både Wieland Kundisch og Helmut Conrad for å høre om ett komplett og enkelt treningsopplegg, og det Wieland tryllet ut av sine arbeidsføtter og -hender kan ikke beskrives. Han laget løyper, han tok ut poster, han tok inn poster, han hjalp oss massevis! Stor takk til Wieland fra USV TU Dresden som hjalp til at treningsleiren ble en stor suksess.

Jeg kan ramse opp at vi hadde 6 o-tekniske økter på 2,5 dager med to nattøkter, en sprint-økt og to mellomdistanse økter og skrive enda mer om øktene, men det eneste som jeg er utrolig stolt og glad over er at Tyskland viste seg fra sin beste side. Begge overnattingsstedene var bra, været var helt konge og selv om vi alle var sliten, hadde alle en utrolig hyggelig opplevelse i de tyske skogene. Jeg takker for reisefølge av Anders, Dag, Eirik, Eirik, Harald, Rafal, Sondre, Trygve og Wieland. Jeg tror alle ble sliten og syns at øktene var teknisk bra og ga akkurat det vi var der for, mersmak på orientering!

Og selvfølgelig var det utrolig hyggelig å både møte min søster og Matti, pluss onkelen min. Bonus!

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor ikke flere skandinaviske klubber bruker Tyskland som ett land til forberedelse for sesongen. Spesielt Dresden har masse terreng å by på med kort avstand. Tar dere turen til Tyskland, jeg kan anbefale det på det sterkeste!


En liten rapport med flere kart og resultater finnes både her: http://raumar.net/?p=5940

og her: www.ramberg-ol.de

2 comments:

Morten said...

Var på treningssamling ved Flensburg i 1997. Vi skulle trene i Tyskland men det var ulovlig så vi måtte reise inn til Danmark. Er det blitt lov til fritt å løpe i tyske skoger siden den gang?

Unknown said...

I Dresden har de fått til ett samarbeid i forhold til dette. Det er lov å bevege seg fritt så lenge det ikke er noe offisielt arrangement osv. Noen ganger kan det være litt vanskelig, men de fleste klubbene har en avtale om terrengområder osv.