Sunday, May 22, 2011

15 Stafetten og Nordmarka Rundt.

Den siste uken har jeg vært på besøk hos Vibeke i Slovakia. Jeg hadde planlagt en rolig treningsuke, men det ble en litt vel rolig treningsuke, da jeg var syk og trente en gang 30min løping. Jeg var veldig usikker om jeg skulle starte på 15stafetten. Men jeg følte meg ganske "Okay" Lørdag morgen, og bestemte meg for å stille.

15 Stafetten
Vi hadde et bra lag og håpet på å forsvare fjorårets seier. På første etappen gjorde jentene jobben sin og jeg fikk gått ut som første løper, rett forran Eirik og Eirik. Allerede på vei til første post var vi samlet og det ble et Raumar-tog. Jeg slet veldig i skogen denne dagen. Jeg var ikke pigg nok til å løpe skikkelig på og slet meg gjennom løypa med stor hjelp av ryggen til Eirik Rustad. Målet mitt var egentlig bare å ikke slippe denne ryggen. Vi bommet noen få steder og kom oss fint rundt. Eirik KH løp også bra og dermed vekslet vi i tet innenfor 20sek på vår etappe. Deretter stoppet speakeren og resultatservice for en god stund, så vi fikk ikke helt med hvordan vi lå an. Det var en fight mellom Ås UMB, Lillomarka og oss. Heldigvis avgjorde Vetle Christiansen stafetten for vår del på sin etappe da han kunne sende ut Vetle RB med en god ledelse på nærmest 7min. Vetle holdt inn til mål og det ble seiersfest med pølse og brus!
Resultater har ikke kommet opp enda, men finnes senere hos: http://www.oppsal.com
Foto byHarald Andresenx

På vinnerlaget løp Ingvild Tømta, Ragnhild Haga, Amund Hoel, Torben Wendler, Eirik Rustad, Eirik Kamstrup Hovind, Mona Kjeldsberg, Vilde Kinneberg, Karoline Sønsterudbråten, Ståle Sønsterudbråten, Sonder Ruud Bråten, Håvard Haga, Magne Haga, Vetle Christiansen og Vetle Ruud Bråten.

Nordmarka Rundt
Team Gran Sport før start

Helgens neste happening var at jeg idag deltok på mitt første sykkelritt. Navnet til rittet er "Nordmarka Rundt" og går som navnet beskriver en gang rundt Nordmarka. Det vil si: 147km og ca. 1600hm. Jeg syklet for et nytt dannet lag som jeg har blitt medlem i som heter Team Gran Sport. Det var flere o-løpere som var med på laget. Disse var: Magnus Svingheim (Lagkptn.), Jon Pedersen og Dag Aalvik. Vi startet ved Årvoll Skole og syklet derfra Ringvei 3 bort til Sollihøgda. Opp denne bakken og ned igjen til ca. Hønefoss. Og så videre og så videre. Hele løypa og turen kan ses her: Attackpoint, interessant å bruke instilling: Autosplit: 1km
Vi gikk ut i en turpulje og heldigvis fantes det et lag med navn "Team Kjekkas" som overtok føringen med en gang og la ut i et ganske tøff tempo fram til Sollihøgda. Da roet de ned og plutselig var jeg med opp baken i teten og syklet ganske alene nedover på andre siden for å så bli tatt igjen av feltet. Deretter var det mye feltkjøring, som var utrolig artig. Så mye prating og kosing og fantastisk natur. Rundt 90-100km ut i løypa gikk vi inn i en lang og seig bakke og der fikk jeg det litt tøft og måtte slippe tetgruppen. Så ventet Jon og andere fra mitt lag og hjalp meg til Magnus S. og Gjermund kom i en fantastisk fart som jeg ikke klarte å følge. Da lå jeg helt alene...ingen forran, ingen bak. Hva nå? Det begynte å småregne, jeg var litt sliten. Jeg syklet alene i noen kilometer før jeg heldgivis så at en av laget hadde punktert og det ble en pause for laget. Derfra inn kjørte vi bra. Vi kjørte på "rulle" med noen andre og ble et felt på ca. 20mann. Fy søren så gøy det var. Opp Gjelleråsen følte jeg meg sprek igjen og klarte nesten å rykke litt fra feltet selv om jeg ikke ville det. Vi samlet oss på toppen igjen og det ble tøff kjøring helt inn til mål. Vi gjennomførte på 4t30min (inkl. pause for å veksle slange), som tilsvarer en gjennomsnitt av 33km/h. Utrolig morsomt og jeg er stolt over å ha gjennomført med stil!
Von Ablagebox


Nå er jeg sliten og håper å bli frisk til NM neste helg.

Deutsch:

15 Stafetten
Die 15 Stafetten ist die norwegische Version zur 25 Manna. 15 Leute laufen in einem Team und ab der ersten Etappe bis zur 10,11,12 Etappe gehen drei Läufer verschiedenen Alters auf die Etappe. Der 13 Läufer muss dann auf die Läufer von der 10,11,12 Etappe warten und darf erst los wenn der Letzte dieser Läufer im Ziel ist. Dann laufen die 13,14 und 15 Etappeläufer individuelle Läufe.

Mein Team Raumar war auch dieses Jahr wieder Favorit. Die gesamte Staffel schaffte es diesem gerecht zu werden und wir konnten am Ende mit 7 Minuten Vorsprung die Staffel für uns Entscheiden. Ich lief auf der zweiten Etappe. Die letzte Woche war ich krank, so dass ich unsicher war, wie ich diesen Lauf verkraften würde. Glücklicherweise waren die beiden anderen Raumar Läufer um mich herum, so dass ich viel Hilfe durch Anfeuern dieser Beiden im Wald erhielt. Ich fühlte mich wirklich nicht gut an diesem Tag im Wald. Der Sieg wurde dann direkt mit Würstchen und Cola im Ziel gefeiert und es war ein gelunger Einstieg nach der Krankheit.

Nordmarka Rundt
Heute war dann die wirkliche Kraftanstrengung angesagt. Ich entschied mich erst heute morgen am Fahrradrennen "Nordmarka Rundt" nach der Krankheit teilzunehmen. Das Rennen geht einmal um die Waldregion "Nordmarka" nördlich von Oslo. 147km und knappe 1600 Höhenmeter standen auf dem Programm. Ein richtiger Brocken für Jemanden der erst dieses Jahr mit dem Radsport angefangen hat. Viele Worte möchte ich eigentlich nicht schreiben, ausser das es einen Höllenspass gemacht hat. Wir waren bis zur 95km Marke ein schönes Feld mit guter Abwechslung im Tempo machen. Dann fingen sie an richtig Tempo zu machen und ich musste die Gruppe ziehen lassen. "Glücklicherweise" hatte mein Team eine Reifenpanne, so dass ich zu Ihnen wieder aufschliessen konnte und auf einmal hatte ich auch wieder Kräfte. Von da aus bis rein nach Oslo war unsere Gruppe dann auf ca. 20 Mann angewachsen und wir konnten nochmal richtig gut Tempo machen. Auch wenn die letzten 3km hart waren, konnte ich mit Stil mein erstes Radrennen beenden. Wir fuhren 4h30min (inkl. Pause mit Radwechsel) und alle waren happy, auch wenn der Regen in den letzten 70 Minuten nicht hätte sein müssen. Jetzt bin ich glücklich, aber auch fertig. Mein Rennen kann man sich hier auf Attackpoint angucken: http://www.attackpoint.org/sessiondata.jsp?sessionid=1905686

Jetzt heisst es bis zur NM nächste Woche wieder gesund werden.

omtale og links:
http://www.raumar.net
Ullensaker Orienteringslag
www.opn.no
http://www.ramberg-ol.de

No comments: