Monday, May 02, 2011

10 Mila 2011 - en liten rapport (norsk/deutsch)

Da er 10 Mila 2011 historie. Det ble en opplevelsesrik natt for min del. Laget vårt ble dessverre svekket før hele 10Mila skulle settes i gang. Harald Aas måtte pga. sykdom være igjen i Oslo og fikk ikke løpt, men trygge Trygve skulle hoppe inn for han, og det var ikke en svekkelse. Den største svekkelsen var nok at Eskil (Kinneberg) ble syk på fredagen før 10Mila. Han ventet frem til lørdag etter ungdomsstafetten, med håp om å kunne alikevel løpe. Dessverre, men en absolutt klok avgjørelse, for oss meldte han at han ikke kunne løpe og dermed måtte vi endre laget vårt i de siste timene før stafetten.
Raumar 10Mila 2011

Jeg fikk alikevel drømmeetappen, første etappen, som jeg hadde ønsket meg i lang tid. Jeg var egentlig ikke særlig nervøs over dagen, da jeg var opptatt med Heming-Njårds innsats i ungdomsstafetten. Veldig mange løp bra, og det var en veldig positiv tendens å se hos ungdommene og en stor forbedring fra ifjor. Dette likte jeg svært godt.
Von Karl Tiselius (http://www.karltiselius.se . tusen takk!

Så var det min tur. De siste 10min før starten kom endelig nervøsiteten. Det kribblet, tydeligvis også hos noen andre løpere, da det nesten er snakk om en tjuvstart. Min eneste tanke akkurat der var å holde kartet så fast som mulig i hånda. Når starten gikk var de første meterne ren sprint løping med fokus på å ikke tryne. Etter ca. 200m tok jeg kartet og rettet fokuset mot første veivalget til første posten. Det gikk fort på stiene og jeg bestemte meg nok for feil klynge inn i et grønt området, og når vi kom ut på stien igjen var vi midt i feltet. Jeg fikk derfra god inngang i min gaflingspost (222). Deretter løp jeg alt jeg kunne for å avansere fram til vi skulle passere gjennom forbudt området og 2.posten var jeg inn i klyngen igjen, men gikk lit for sent opp. Heldigvis skjønnte jeg fort hvor jeg var, og rettet opp inn til min post. De neste to postene løp jeg feilfritt og gode lag var rundt meg. Opp til femte post var det kaos. Føltes som om alle var like dum og bestemte seg for å "klatre" opp skrenten. Det var slåssing, banning og knuffing...og jeg midt inn i det. De som kjenner meg vet sikkert også at jeg ikke er den som gir etter med det første, så det var absolutt litt av en opplevelse. Vi kom oss opp til slutt da. Jeg hadde ingen idee hvor jeg lå i feltet, og regnet med at jeg lå litt bak de beste, da noen løp rundt skrenten. På neste veivalget stålet jeg rent på kompass og leste meg sent inn men kom i en god klynge hvor jeg fikk lest meg inn før posten og gikk rett i min gafling.
Von Dagens bom

Så kom dagens største bom. (Skulle fra 112 til 191) Ut fra posten så jeg på kompasset mitt, men hele klynga dro videre i en annen retning. Skulle jeg ståle på dem, eller meg? Jeg tok feil avgjørelse og løp med klynga...inn til deres gaflingspost og så videre til min gaflingspost. Litt irriterende å vite at jeg kunne sparet meg for disse ekstra meterne. Anyway, på neste langstrekket så jeg samme gode lagene igjen og jeg skjønte at jeg ikke var alt for dårlig på gang der ute i skogen, når Södertälje, Kristiansand, Kalevan, Hällen, osv. er rundt en. Vi løp bra de neste postene og så kom dagens mest kjedeligste postforbindelse. Fra post 235 til 225 var det 1km ren stiløping! ...og at det ikke er min greie, kan jeg bekrefte med å være nr. 4 på post 235, og nr. 11 på post 225. Skjønner ikke at man kan legge slike posteforbindelser inn i en 10Mila. Så kom siste gaflingspost hvor jeg bommet en siste gang sammen med Teräs Antti Anttonen. Vi kom opp på åpent området uten å sjekke kompasset en siste gang, gikk litt skjev, men fikk lest meg fort inn i min riktige post. Deretter var det bare å løpe, løpe, løpe. Når vi kom ut på jordene til nest siste postene fikk jeg oversikt å så at det bare var 10 andre løpere forran meg. Kunne det være teten? Jeg slet meg opp, ned, til siste post, og inn til mål til en helt fabelaktig 11.plass, 49.sek bak gamle klubbkompis Kiril N. Detter er nok noe av det beste jeg har levert som o-løper og jeg utrolig fornøyd og glad for det.

Eirik, Eirik og Vetle løp veldig gode etapper, slik at Raumar ble nevnt ett par ganger gjennom natten. Utrolig morsomt for oss som klubb. Dessverre hadde Øyvind en dårlig dag og tapte litt vel mye. Trygge Trygve løp som vi hadde håpet på og sendte ut 2.reserve Sondre på 7.etappe. Han slet seg gjennom løypa men måtte også gi tapt tid. Håvard løp et bra løp på 8.etappe, mens Simen hadde en svart dag på sin 9.etappe. Magne fikk kjørt seg på siste etappen og kunne løpe laget inn til en 45.plass. Ikke helt det vi hadde håpet for, men alikevel greit.
Resultater
Runoway
Jeg skal i hvert fall laste ned 10Mila sendingen og håper det finnes snart bilder og alt mulig fra første etappen, da jeg har fått mange kommentarer om hvor sliten jeg så ut fra siste posten inn til mål. Jeg må nok trene mer stiløping at jeg neste gang kan gi Kiril kamp til døra ;). Kalevan Rasti (inkl. Kiril) vant stafetten, gratulasjon! Men jeg er nok mest imponert over Järla IF. Et ungt lag som løp inn til en 4.plass, skikkelig imponerende.

---------------------------------------------------------------------------------

Deutsche Zusammenfassung

10Mila 2011.
Bei der 10Mila ging es in diesem Jahr zum ersten Mal ordentlich zur Sache. Wir hatten ein richtig gutes Team und freuten uns auf die 10Mila bis wir am Freitag die ersten schlechten Nachrichten erhielten. Harald konnte nicht laufen und Eskil wurde krank. Eskil (Kinneberg) entschied so am Samstag Vormittag nicht an den Start zu gehen. Damit mussten wir zwei Reserven ins Team holen.
Ich durfte trotzdem die erste Etappe laufen und freute mich riesig darauf. Ungefähr 10min. vor dem Start kam dann auch endlich die Nervosität und die letzten 30sek. vor dem Start versuchte ich nur die Karte so fest wie möglich in der Hand zu halten. Die ersten 300m war ein reinstes Geballer. Alle liefen ein hohes Tempo und es war einfach genial unter sich die Dobbspikes und von den Seiten das Publikum zu hören. Das werde ich nicht so schnell vergessen. Ich nahm leider die etwas langsamere Route zum ersten Posten durch das Grün, aber hatte dann keine Probleme direkt meinen Posten zu finden. Zum zweiten Posten versuchte ich dann Läufer um Läufer zu überholen. Direkt vor dem zweiten Posten machte ich wieder einen kleinen Schlenker, aber konnte mich gut einlesen und zu Posten 3 und 4 war ich mit guten Teams unterwegs. Zum fünften Posten war dann das reinste Kaos angesagt. Irgendwie waren wir alle dumm genug uns dafür zu entscheiden die Felswand hochzuklettern. Dort gab es dann fast Rauffereien und ein paar unschöne Worte, weil natürlich jeder als Erster Oben sein wollte. Auf dem nächsten Schlag fand ich mich wieder in einer guten Gruppe und wir orientierten sicher zum Posten. Von da aus hätte ich einfach nur weiter gemusst zum nächsten Posten, aber irgendwie vertraute ich mir nicht selber und lief mit der Führungsgruppe zu ihrem Posten. Ich verlor nicht viel im Verhältnis zu meiner Position, da die ganze Gruppe anscheinend trotzdem auf der langen Verbindung danach wieder zusammen war. Am nächsten Radio Posten (Nr. 235) war ich dann anscheinend voll mit drin in der Führung und wurde als 4ter gemeldet. Dann kam eine total langweilige 1km Pfadverbindung, wo ich von diversen Teams überholt wurde. Ich muss noch daran arbeiten auch auf den Wegen Druck machcen zu können. Nach dem letzten Gabelposten und auf dem Weg zum vorletzten Posten sah ich dann auf dem Feld die Spitze und zählte, dass ich 11ter war. Wahnsinn. Vom letzten Posten ins Ziel war es dann eine grosse Mischung von Gefühlen. Schmerz im ganzen Körper von der Anstrengung, und Freude weil ich als 11ter wieder gekommen war. Ein super Start für unser Team. Die Freude war gross.
Danach liefen Eirik, Eirik und Vetle auch wieder richtig gute Etappen und wir waren lange mit dabei und der Klubb-Name Raumar wurde des öfteren erwähnt. Leider hatten nicht alle so einen guten Tag, so dass wir auf manchen Etappen viel zu viel Zeit verloren und am Ende nur einen ein bisschen enttäuschenden 45.Platz erlaufen konnten.

Karten findet ihr im oberen Artikel.
Ergebnisse auf: http://10mila.se

Torben

1 comment:

Karin&Björn said...

Super Lauf! Glückwunsch ... und endlich mal wieder eine Zusammenfassung in Deutsch!