Tuesday, May 26, 2009

slitsomt helg bak meg...

Da har jeg løpt første store blokk av konkurranser i 2009, NOM Testløp Norge.
Selv om jeg ikke løp bra nok for å kvalifisere meg for Norge, så er jeg nok med i det tyske landslaget som reiser til NOM om en uke.

Sprint
Von Karten mit GPS

OCC-mestern stilte altså for å vise hvor god han er på torsdag i sprint-distansen. Det ble et grei gjennomført løp med to tre usikkerheter underveis. Løp god til 1.posten, men tok feil veivalg til 2.posten. 3 og 4posten hadde jeg kontrol men glemte nok å planlegge, så jeg løp ut av 4.posten retning blokkene, men så ombestemte jeg for det andre veivalget. Tapte nok en del der. Til 10.posten løp jeg bra i begynnelsen, men på slutten løp en jente foran meg, så jeg tenkte nå skal jeg være smart og kutte rett ned i bakken, jaja..hun var nok nesten før meg på posten, da valget mitt var relativt "lite smart". Tapte litt til 13.posten, gikk for sent over myret. Det ble en 23.plass, som er grei. Men kanskje jeg kan være heldig at ikke alt for mange Skarholts, Nordbergs og Kaas var med på OCC. ;)
Resultater

Mellom
Har ikke egen scanner og brukte derfor kartet fra Jan Kocbach/Worldofo.com
Von Karten mit GPS

Lørdag var det dags for Mellomdistansen. Her gikk det som vanlig ikke så bra. Vet ikke hvorfor jeg ikke helt klare å løpe bra på Mellomdistansen, må nok jobbe en god del med det. Gikk rett i første posten, men stolte ikke helt på kompasset mitt til 2.posten, så det ble en bom der. 3.Posten gikk bra men til 4.posten hadde jeg bra kontrol i begynnelsen og så miste jeg den totalt før jeg leste meg inn på åsen igjen. Herregud, tapte ganske mye der. 5 og 6 posten bra. 7.Posten grei veivalg men slet i slutten med å lese høydekurver. Tapte noe der igjen. Neste veivalget var bestemt for å få flyten tilbake igjen. Men så fant jeg ikke den lille stien, først til slutt, så tapte litt i begynnelsen. Fram til 50m før 13.posten gikk det bra, fikk en liten stopp der og måtte lese nøye nok, tapte ikke mye. 14.posten slet mange med, fikk en liten sving der og så kunne jeg løpe i mål. Ikke fornøyd. Rett og slett for lite konsentrasjon! Det ble en skuffende 47.plass 9:30min bak Carl Waaler Kaas. I tyskland hadde jeg blitt nr. 5 på tysk mesterskap med et slik løp, i hvert fall er det det WRE sier ;)
Resultater

Lang
Kart finnes her: worldofo.com og i artikkelen. Takk til Jan Kocbach.
09.36...tidlig på morgen, skulle jeg altså ut i skogen. Jaja stå opp kl. 07.00 etter å ha sett Harry Potter 2, så Harry Potter 1 dagen før. Når jeg gikk opp til Meny for å sitte på hos Jerry, var Familie "Hausken-Nordberg" med barna Jon og Kiril akkurat på vei til å begynne med frokost og jeg fikk en fin "Laola". Takk, motivasjonen steg med en gang.
Von Karten mit GPS

Begynte å ta enkelt veivalg til 1.posten, så tok jeg kompasskurs til 2.posten og gikk nok alt for agressivt inn i der jeg trodde posten skulle ligge. Tilbake på stien, så jeg etter steinen som er ved siden av steinen, og derfra var posten ingen problem. Jaja tapte allerede 1.30min der. Tok enkelt veivalg til tredje posten.
Von Karten mit GPS

Fra 4.posten ut bestemte jeg meg for å ta med væske-posten og løp innom for å så løpe veivalget mitt. Egentlig et ganske bra veivalg. Når jeg løp på stien, så tenkte jeg at jeg må ta av til neste sien på slutten av myret og videre stien derfra. Når jeg kom til myret, gikk en tråkkete sti opp til høyre, så jeg tok den...og løp selvfølgelig helt feil opp. Jaja, tapte nok minst 1.min. der. Så tenkte jeg nå er det nok med tullet, på tide å våkne. Gikk greit derfra fram til 9.posten.
Von Karten mit GPS

Bestemte meg tidlig at jeg skulle dra rundt på sti til 10.posten. Angrer ikke på det, men tok en "stop & go" variante på hver kryssing, for at jeg ikke skulle ta en eller en annen feil tråkk igjen.
Von Karten mit GPS

Til 11.posten møtte jeg en liten Hoggorm, som nå har tattovering av VJ Supra fra meg. Løp bra fram til 17posten. 18.posten løp jeg bra veivalg, men syntes at vegetasjonen endret ganske mye mer enn det er tegnet inn på kartet og tapte noen sekunder på grunn av det. Men andre hadde samme problem, så fair play. Til 19.posten derimot gikk jeg helt kamikaze. Hvorfor i alle dager løp jeg rett på? Tapte til og med 1.min selv om jeg hadde kontroll hele veien. Så var det bare i mål, etter 1t49min løpstid. Kom meg i hvert fall rundt og endte på 30.plass. Ikke helt bra, men heller ikke alt for dårlig. Må begynne å bli bedre i begynnelsen av løypa, her taper jeg for mye, samme skjedde på Alpe Adria Cup.
Resultater

Alt i alt er jeg fornøyd å ha løpt tre konkurranser på 4dager. Selv om det ikke var de store presentasjonen fra min side, så var det fint å gjennomføre det og jeg håper at o-teknikken sitter litt bedre om en Uke i Finnland på NOC 2009.

Ellers har jeg vært med NIH på Bestumkilen idag. Her paddlet vi "Dragebåt". Oslos Dragebåt Klubben holdt en 90timers økt for oss, og jeg ble ganske så sliten.

Und für die deutschen Leser:
Am letzten Wochenende nahm ich an den norwegischen Testläufen für die nordischen Meisterschaften in Finnland teil. Ich lief einen Sprint, eine Mitteldistanz und eine Langdistanz. Der Sprint war okay, hier verlor ich lediglich wegen 2-3 Unsicherheiten ein wenig Zeit. Die Mitteldistanz verlief nicht ganz nach Plan, ich war einfach viel zu unkonzentriert, da ich eigentlich das Gefühl hatte das Gelände ganz gut zu beherrschen.
Bei der Langdistanz bekam ich leider eine sehr frühe Startzeit, so dass ich erst nach 3km aufwachte. Von da aus lief es dann deutlich besser und ich merke das die läuferische Komponente okay ist, nun muss ich nur langsam mal das o-technische auch hinbekommen.
Ansonsten kann man sicherlich auch versuchen translate.google.com zu benutzen um sich den Artikel übersetzen zu lassen. Ich freu mich auf jeden Fall auf die Wettkämpfe in Finnland und hoffe dort die deutschen Farben ordentlich vertreten zu können.

No comments: